Danas je sve više ljudi u Srbiji koji započinju svoj biznis, odnosno odlučuju se za određen vid preduzetništva. U tom moru ideja, postoje i one koje se nazivaju idejama socijalnog preduzetništva. Ali šta je zapravo socijalno preduzetništvo?
Socijalna preduzeća su udruženja ljudi koji trzišno posluju i razmišljaju, žele da ostvaruju profit, ali i da taj profit ulažu u svrhe koje imaju širu, socijalnu funkciju, kao i ambiciju da pozitivno utiču na društvo. One mogu biti zapošljavanje teže zapošljivih grupa, medicinske usluge, obrazovanje, reciklaža ili kulturne aktivnosti zajednice. Praktičan primer jeste zapošljavanje marginalizovanih pojedinaca, poput trajno nezaposlenih žena starijih od 45 godina koje kod nas spadaju u jednu od grupa najviše pogođenih tranzicijom. Socijalnim preduzećima profit nije cilj sam po sebi, već sredstvo kojim pokušavaju da menjaju društvo na bolje.
Srbijom je koncept socijalnog preduzetništva počeo da se širi krajem prve decenije 2000-tih. Sada naša zemlja broji skoro 1200 socijalnih preduzeća, što dokazuje da nam ne nedostaje ideja i inicijativa (i da nismo onaj poslovično lenj narod), ali su zakonski okviri, sistemska podrška i podizanje svesti o koristima ove vrste udruživanja polja na kojima bi još uvek trebalo da se radi.
Kao članovi zajednice koja sada funkcioniše pod zakonima tržišne ekonomije, važno je da razumemo da mi svi “glasamo novčanikom”. Kada kupujemo mi imamo mogućnost da biramo ovo ili ono – i tako odlučimo da li ćemo da podržimo velike korporacije i njihove sisteme poslovanja ili mali biznis i socijalne preduzetnike, naše komšije koji svojim radom i trudom pokušavaju da se izbore za mesto na tržištu, ali i za dobrobit celokupnog društva.
Sledeći put kada razmišljate o kupovini, pokušajte da se setite da brojna socijalna preduzeća upravo prave možda baš ono što vama treba. Za početak, pogledajte ovaj spisak članica mreže Sens: http://www.sens.rs/clanice-mreze